Op dit blog vind je recepten in beeldtaal. Elke maandag geef ik kookles aan een school voor speciaal onderwijs. Het recept voor die dag zet ik om in beeldtaal en publiceer ik op zondagavond. Maandag open ik dan mijn blog op het digi-bord en behandel stapsgewijs de lesstof. Dit blog is voornamelijk bedoeld voor ouders en leerlingen, maar ook andere kookjuffen en of meesters
kunnen gebruik maken van dit blog. Veel plezier en succes met dit blog!

zondag 8 september 2013

kookles 9 september

In verband met ziekte de planning

Groep juf Lineke derde leerjaar

De groep van juf Lineke maakt vandaag een omelet. Nu hebben ze dit ook in het eerste jaar gedaan, maar dit was eigenlijk geen echte omelet, maar zou eigenlijk pannenkoeken-ei moeten heten. Een echte omelet wordt anders bereid en is aan de binnenkant nog een beetje smeuïg en zijdezacht in je mond. Deze kun je dan vullen met verschillende ingrediënten. Vandaag vullen we hem met paprika en champignons. Daarnaast maken ze een eenvoudige salade, waarbij ze het maken van een dressing nog even kunnen herhalen.


Groep meester Tom eerste leerjaar


De groep van meester Tom maakt vandaag een broodje gezond, waarvoor zij voor het eerst een eitje moeten leren koken.
Je kunt en ei koken door het ei met water aan de kook te brengen en dan vijf minuten door te laten koken.
Ik kies er echter voor om eerst het water aan de kook te brengen en daarna het ei toe te voegen en het ei dan acht a negen minuten te koken. Het voordeel hiervan is dat je bereidingstijd altijd hetzelfde is. Dus ook als je vijftig eieren kookt en dus veel water op moet zetten. Bij de eerste methode liggen de eieren al in het water, terwijl het water nog moet gaan koken. In verband met de grote hoeveelheid water kookt dit echter een stuk later. Je wilt niet dat je eieren er blauw uitkomen en dus wordt het dan een beetje gokken met de resterende kooktijd. Niet echt handig dus. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten