Op dit blog vind je recepten in beeldtaal. Elke maandag geef ik kookles aan een school voor speciaal onderwijs. Het recept voor die dag zet ik om in beeldtaal en publiceer ik op zondagavond. Maandag open ik dan mijn blog op het digi-bord en behandel stapsgewijs de lesstof. Dit blog is voornamelijk bedoeld voor ouders en leerlingen, maar ook andere kookjuffen en of meesters
kunnen gebruik maken van dit blog. Veel plezier en succes met dit blog!

zondag 1 september 2013

kookles 2 september

Groep Lineke derde leerjaar

In verband met ziekte kan ik de kooklessen niet zelf geven,  maar laat alleen zien wat ik in de planning had staan. De groep van juf Lineke heeft vorige keer gevulde eieren gemaakt. Alle leerlingen hadden die dag genoeg tijd om met de spuitzak aan het werk te gaan. Vandaag maken we een Hollandse salade zodat het koken van een ei er goed in komt te zitten. Het maken van een dressing hebben ze vorig jaar een keer eerder gedaan. De dressing is een basis, maar kan later op verschillende manieren aangepast worden naar eigen smaak en inzicht.  Tijdens deze les zullen er leerlingen zijn die daar al mee aan het werk kunnen. 


Groep Tom tweede leerjaar.

De groep van Tom uit het tweede leerjaar heeft vorig jaar al aardappels en rijst leren koken. Blijft over het bereiden van pasta. In wezen scheelt het koken van rijst en van pasta niet veel van elkaar. Beide producten voeg je pas toe als het water al kookt. Maar je moet dit natuurlijk wel even weten. 
Voor vandaag een eenvoudig recept. De nadruk komt te liggen op het bereiden van de pasta en op de randvoorwaarden voor het werken in de keuken. Dit omdat het voor hen weer de eerste kookles is na de vakantie. Het wordt pasta met kant en klare saus.
Dit is voor een eerste les weer lastig genoeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten